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Transnational Public-Private Partnerships in International Relations

Working Paper 6

Working Paper 6

Marco Schäferhoff, Sabine Campe, Christopher Kaan – 2007

Transnationale öffentlich-private Steuerungsformen (public-private partnerships) haben sich zu einem bedeutenden Forschungsgegenstand der politikwissenschaftlichen Teildisziplin Internationale Beziehungen entwickelt. Transnationale Partnerschaften stellen eine hybride Form von transnationaler Governance dar, bei der nicht-staatliche Akteure zur Herstellung von öffentlichen Gütern direkt in politische Steuerungsprozesse einbezogen werden und Steuerungsfunktionen übernehmen, die vorher in der alleinigen Autorität souveräner Staaten gewesen sind. Öffentlich-private Partnerschaften werfen zentrale Fragen bezüglich der Effektivität und Legitimität von Global Governance auf. In diesem Arbeitspapier wird die Literatur über transnationale Partnerschaften im Hinblick auf drei zentrale Fragestellungen untersucht. Zunächst werden die Entstehungsbedingungen von transnationalen Partnerschaften beleuchtet. Daran anschließend wird diskutiert, ob und unter welchen Bedingungen transnationale Partnerschaften effektive Governance-Instrumente sind. Schließlich wird die Literatur auf die Fragen hin analysiert, ob und inwieweit öffentlich-private Partnerschaften legitime Governance-Formen darstellen. Wie die Diskussion der gegenwärtigen Forschung zeigt, mangelt es an theoriegeleiteten Vergleichsstudien. Der Artikel zeigt, dass die Forschung zu transnationalen Partnerschaften von Theorien zu internationalen Institutionen, insbesondere von compliance-Theorien, profitieren kann.

Transnational public-private partnerships have become a popular theme in International Relations (IR) research. Such partnerships constitute a hybrid type of governance, in which nonstate actors co-govern along with state actors for the provision of public goods, and thereby adopt governance functions that have formerly been the sole authority of sovereign states. Their recent proliferation is an expression of the contemporary reconfiguration of authority in world politics that poses essential questions on the effectiveness and the legitimacy of global governance. Significant issues are at stake concerning whether transnational public-private partnerships can in fact deliver public goods in an effective and legitimate way. This article surveys the literature with regard to three central issues: It addresses the questions why transnational public-private partnerships emerge, under which conditions they are effective, and under which conditions they are legitimate governance instruments. The article demonstrates that, at present, research on transnational public-private partnerships is theoretically under-informed and suffers from poor research designs. As is pointed out in the course of the article, future research on transnational public-private partnerships could benefit from well-known IR theories on international institutions, from compliance theories in particular. Applying these IR theories to partnerships opens up the possibility for the systematic comparative research that is necessary to obtain conclusive knowledge about transnational public-private partnerships.

Title
Working Paper 6 "Transnational Public-Private Partnerships in International Relations"
Publisher
SFB700, Research Project D1
Date
2007-08-27
Identifier
ISSN 1863-6896 (Print), 1864-1024 (Internet)
Language
eng
Type
Text